Wersja twojej przeglądarki jest przestarzała. Zalecamy zaktualizowanie przeglądarki do najnowszej wersji.

 

Ortoptyka – uczenie się przez widzenie – model wspomagania pracy oczu 
i mózgu

 

W procesie uczenia się ogromną rolę odgrywa wzrok – ponad 85% wyuczonych tresci zostaje przyswojonych przez wzrok. Wiele dzieci mających problemy w nauce ma podstawowe zaburzenia widzenia, które nie ujawniaja się podczas standardowych badań wzroku, gdzie badane jest widzenie na dalekich odległościach. Ważna rzeczą jest natomiast  jak dziecko widzi.

Można wyróżnić trzy podstawowe funkcje wzroku:

  • konwergencja (współdziałanie obydwu oczu ze sobą, w wyniku czego mózg otrzymuje pojedynczy i spójny obraz).
  • akomodacja (sprawne przestawianie wzroku na zmieniajace się odległości, np. z tablicy na zeszyt i odwrotnie)
  • wodzenie (konieczne do czytania i pisania, zdolność do śledzenia ciągu liter)

Poza tymi umiejętnosciami ważne jest również, aby dziecko miało świadomość kierunku, tak by było w stanie łączyć sygnały wzrokowe z rozumieniem kierunku ruchu.

 

Odruchy pierwotne i posturalne mają duży wpływ w kształtowaniu się wzroku. Stanowią one fundament rozwoju zmysłów.

Na widzenie ogromny wpływ mają 4 odruchy. Poprzez ich wygaszenie można znacznie poprawić funkcjonowanie oczu.

 

Program ćwiczeń wspomagania pracy oczu polega na przeprowadzeniu diagnozy 
i dobraniu odpowiednich ćwiczeń do potrzeb dziecka.

Mają one rozwijać ruch oka (konwergencję) i jego akomodację, jak również relację między akomodacja a konwergencją. Ponadto pomogą usprawnić pracę oczu 
w zakresie wodzenia – umiejętnością niezbędną przy czytaniu i pisaniu.

 

Polityka dotycząca plików cookies

Ten serwis korzysta z plików cookies do przechowywania informacji na twoim komputerze.

Czy akceptujesz?