Diagnoza o terapia opóźnień neurorozwojowych
Opóźnienie neurorozwojowe występuje u dziecka wówczas, gdy zaobserwuje się u niego występowanie przetrwałych odruchów pierwotnych (są to automatyczne reakcje na poziomie pnia mózgu które powinny zostać zintegrowane do końca pierwszego roku życia) lub/i niewykształcenie odruchów posturalnych (są to automatyczne reakcje pozwalajace utrzymać równowagę, stabilność i elastyczność).
Wygaszanie odruchów pierwotnych i wykształcanie posturalnych jest związane
z osiagąniem nowych umiejetnosci, odmiennych dla każdego odruchu. Gdy to nie nastąpi we właściwym czasie – zaburza osiąganie tych umiejętności.
Zaburzone mogą być w związku z tym podstawowe funkcje niezbędne do nauki: równowaga, koordynacja i uwaga..
Te z kolei wpływają na funkcjonowanie dziecka w szkole, a szczególnosci zakłócają: koordynację ruchową, koordynacje oko-ręka, percepcję wzrokową, słuchową, umiejętnosci okoruchowe obejmujące precyzyjne ruchy gałek ocznych.
Dziecko niezależnie od możliwości intelektualnych, będzie borykać się z licznymi trudnościami zwiazanymi z procesem nauczania:
– trudno mu będzie spokojnie usiedzieć w ławce (może często spacerować po klasie, gdyz jego układ równowagi będzie "domagał się" ruchu
– może pokładać się na ławce z powodu problemu z kontrolą postawy (oraz przyjmować nieprawidłową pozycję)
– może mieć problemy z mową i artykulacja oraz problemy manualne
– może być nadpobudliwe, mieć zaburzenia koncentracji i uwagi
– mogą wystąpić trudności w nauce pisania i czytania
Terapia polega na wykonywaniu programu ćwiczeń indywidualnie dobranego do potrzeb dziecka przez terapeutę.
Program został opracowany przez Instytut Psychologii Neurofizjologicznej INPP w Wielkiej Brytanii w latach 70-tych.