Wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka
W Publicznej Szkole Podstawowej Specjalnej nr 25 został powołany przez dyrektora Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka.
Celem działań zespołu jest pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Zajęciami może być objęte każde dziecko, niezależnie od rodzaju niepełnosprawności. Wsparcie otrzymuje także rodzina dziecka. Wczesne wspomaganie jest bezpłatne. Jest nową formą pomocy dla małego dziecka niepełnosprawnego. Nie zastępuje żadnej z form stosowanych dotychczas (np. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wychowania przedszkolnego).
W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym: 1)pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, 2) psycholog; 3) logopeda; 4) inni specjaliści - w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Do zadań Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka należy w szczególności:
1) ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków
i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
2)nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
3)opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
4)analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian
w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
Szkoła poprzez wyspecjalizowaną kadrę, specjalistyczny, nowoczesny sprzęt
i środki dydaktyczne ma możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka, prowadzone są indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
W ramach wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka szkoła oferuje, między innymi, następujące formy pomocy dziecku: diagnozę i terapię opóźnień neurorozwojowych, Trening Uwagi Słuchowej metodą Tomatisa, Indywidualną Stymulację Słuchu metodą dr Johansena, Terapię Kinezjologii Edukacyjnej metodą Dennisona, terapię z zakresu ortoptyki, grafomotoryki, zajęcia logopedyczne przy użyciu nowoczesnych urządzeń komputerowych i wiele innych działań.
Informację na temat możliwości uzyskania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka można uzyskać od poniedziałku do piątku od 8:00 – 15:00
Nasz adres: Szczecin – Zdroje ul. Letniskowa 1, Tel. 91 – 4-615 -271 , www.sp25.fr.pl
- Zajęcia korygujące wady mowy
- Metoda Tomatisa-trening uwagi słuchowej, wspieranie uwagi słuchowej poprzez słuchanie dźwięków o określonej częstotliwości przez urządzenie zwane „elektronicznym uchem”. W rezultacie daje to poprawę koncentracji, myślenia, pamięci, rozwija zdolności komunikacyjne, poprawia społeczne relacje
- Bilateralna integracja
- Ortoptyka – uczenie się przez widzenie – model wspomagania pracy oczu
i mózgu - Diagnoza i terapia opóźnień neuronotorycznych - badanie i terapia dysfunkcji na niższym poziomie mózgu w związku z problemami w uczeniu się i zachowaniu
- Indywidualna Stymulacja Słuchu dr Johansena- wspomaganie rozwoju dla osób z zaburzeniami przetwarzania słuchowego, nadwrażliwością słuchową, zaburzeniami mowy
- Terapia pedagogiczna
- Neurologopedia