Wersja twojej przeglądarki jest przestarzała. Zalecamy zaktualizowanie przeglądarki do najnowszej wersji.

Pedagog Szkoły Podstawowej nr 25

mgr Iwona Postawa

 

Porady, konsultacje pedagoga szkolnego on line
od poniedziałku do piątku

Klasy: 2a, 7a, 6b, 6a, 8b

 

 

Poniedziałek

 9:00 - 11:00

Wtorek

9:00 - 10:00

13:00 - 14:00

Środa

10:00 - 12:00

13:00 - 14:00

Czwartek

12:00 - 13:00

Piątek

10:00 - 11:00

13:00 - 14:00

 

 

 

 

 

Pedagog Szkoły Podstawowej nr 25

mgr Marzena Depa

 

 

Poniedziałek

 13:00 - 16:00

Wtorek

 

Środa

8:00 - 9:00, 12:00 - 13:00

Czwartek

8:00 - 9:00

Piątek

8:00 - 12:00

 


ZASADY BHP W PRACY Z KOMPUTEREM

 

W ostatnim czasie, w związku z nauczaniem na odległość,  zarówno uczniowie, jak i nauczyciele dużo czasu spędzają przed komputerem.

W poniższych linkach  przedstawione są w przystępny sposób zasady bhp
przy komputerze:

http://scholaris.pl/zasob/106337

https://www.youtube.com/watch?v=gs6UGd4rglE

https://www.slideshare.net/agucha1/zagroenianaduywaniakomputerwwrddzieci

http://scholaris.pl/resources/run/id/109405

https://slideplayer.pl/slide/431148/

Przypomnijcie je sobie i dbajcie o swoje zdrowie!

Pozdrawiam.

Marzena Depa- pedagog.


Porady dla uczniów klasy 8
na pozbycie się stresu przed egzaminem.

 

Stres - to stan nieodłączny i często obecny w życiu każdego człowieka. Pojawia się
w różnych momentach, pod wpływem różnych przyczyn i zazwyczaj objawia się drżeniem rąk, biciem serca, rumieńcami na twarzy, zwiększoną potliwością, podwyższonym ciśnieniem, czy nawet jąkaniem.

Na pewno dopadnie Was także przed zbliżającym się egzaminem ósmoklasisty – to normalne.

Trudno jest go wyeliminować, ale są sposoby, które pozwalają nad nim zapanować.

Oto niektóre z nich:

  Pozytywne nastawienie

Uwierzcie w swoje umiejętności i posiadaną wiedzę. Zajmijcie swoje myśli czymś innym,
np. pomyślcie  o miłej dla was rzeczy. Możecie wziąć też do ręki jakiś przedmiot i przez pewien czas intensywnie wpatrywać się w niego - badać jego strukturę, kształt, zapach itp. Niektórym pomaga powtarzanie sobie w myślach „Dam radę. Pokonam strach. Odniosę sukces”.

 Przygotowanie garderoby i innych niezbędnych rzeczy

Na dzień przed egzaminem przygotujcie sobie strój, legitymację, długopisy i inne potrzebne przedmioty. W dniu egzaminu wyjdźcie wcześniej z domu - lepiej chwilę zaczekać pod salą, niż się spóźnić.

 Relaks

W dni przed egzaminem postarajcie się wygospodarować wolny czas na rekreację. Możecie np. wybrać się na spacer, posłuchać muzyki, pojeździć rowerem, itd.

  Sen

Przed egzaminem postarajcie się wyciszyć i dobrze wyspać, około 7 godzin.

 Uprawianie sportu

Postarajcie się systematycznie wykonywać ćwiczenia fizyczne. To spowoduje wydzielanie się endorfin. Efektem tego będzie to, że poczujecie się szczęśliwsi, zdrowsi, a zarazem łatwiej przyjdzie wam kontrolowanie stresu. Pomoże w tym np.: spacer po parku, poranny aerobik, czy wyjście z psem.

  Słuchanie muzyki

Słuchajcie często swoje ulubione piosenki lub muzykę relaksacyjną. Wytwarza się wtedy hormon szczęścia, poprawiający wasze samopoczucie.

Wizualizowanie

Uporządkujcie sobie w myślach plan tego, co was czeka. Wyobraźcie sobie salę egzaminacyjną, swoje miejsce, itp. Dzięki temu nie odczujecie dużego stresu, bo będzie to sytuacja wam znana, a zazwyczaj tylko nowe, nieznane rzeczy i wydarzenia wywołują nerwówkę.

Ćwiczenia oddechowe

Kontrolowane oddychanie zmniejsza napięcie i rozładowuje negatywne emocje. Poćwiczcie wcześniej oddychanie przeponowe.

Budujące otoczenie

Bardzo ważne jest wsparcie bliskich Ci osób - rodziców, rodzeństwa, dziadków, innych bliskich,  a także przyjaciela/ przyjaciół.

Dodatkowo możecie zobaczyć  poniższe linki:

 

https://www.youtube.com/watch?v=U86fLo2IHE0 – Jak pokonać stres.

https://www.youtube.com/watch?v=gf9OKC6G2Mc – Jak się uczyć, żeby się nauczyć.

https://atutszkola.pl/blog/edukacja/jak-opanowac-nerwy-i-stres-przed-waznym-egzaminem-w-szkole/

Życzę Wam jak najmniej stresu podczas egzaminu!

Pedagog- Marzena Depa.

 


Pozytywne myślenie

 

 

Psychologowie przekonują, że w pozytywnym myśleniu nie chodzi tylko
o przekonywanie siebie, że „wszystko będzie dobrze”
 dla samego poprawiania nastroju.

Pozytywne myślenie to raczej wiara w to, że nawet jak nie będzie dobrze,
to dam sobie radę!!!

  • Wszyscy doświadczamy trudnych sytuacji. Pewne sprawy nie układają się najlepiej w naszym życiu.
  • Nawet aktualna sytuacja pandemii koronawirusa jest trudna dla wielu osób.
  • Pozytywne myślenie nie oznacza odrzucenia smutku, lecz zrozumienie przyczyn naszego cierpienia i mimo tego odnalezienia w sobie siły i optymizmu.
  • Trudne sytuacje powodują najczęściej w ludziach takie emocje, jak: smutek, załamanie lub gniew, złość, wściekłość.
  • Przed smutkiem chroni nas zbiór  mocnych  stron jakie posiadamy, np.: optymizm, nadzieja, umiejętność współżycia z innymi, życzliwość, czułość, wiara, nastawienie na przyszłość, wyrozumiałość, uczciwość,  czy choćby odwaga.
  • Pozytywne myślenie przyczynia się do polepszenia zdrowia zarówno cielesnego, jak i emocjonalnego.
  • Skupianie się na pozytywach aspektach naszego życia i mówienie w pozytywny sposób wpływa nas samych i oddziałuje bardzo pozytywnie również na najbliższych.

 

Co można robić, żeby „wszystko było dobrze”?:

  • Niech przeważają w Tobie i twoim  domu pozytywne myśli.
    Uśmiechaj się do innych ludzi. 
  • (Dużo się śmiej. Czasem niepowodzenia obracaj w żart, choć ich nie bagatelizuj. Poczucie humoru, nawet w najgorszych momentach życia jest pomocne. Zauważysz, że inni też stają się milsi i pogodniejsi).
  • Pomagaj komuś - jednorazowo lub ciągle. 
    • W pomocy potrzebującym jest tak dużo dobra, że ono samoistnie przejmuje kontrolę nad negatywnymi myślami.
    • Kiedy spotyka cię nieprzyjemność, pytaj zawsze: „Co w tej sytuacji jest dobrego? Jakie wnioski mogę wykorzystać na przyszłość? Czego mnie ta sytuacja nauczyła?”.
    • Akceptuj innych, zamiast oceniać. (Pamiętaj, że każdy jest omylny i ma gorsze dni).
    • Nie przejmuj się rzeczami, na które nie masz wpływu (Np. zaplanowałeś grilla ze znajomymi na działce, ale zrywa się ulewa i nici z niego. Pesymista zdenerwuje się i odwoła imprezę. Optymista poszuka innych rozwiązań, np. usmaży kiełbasę na patelni i spotka się ze znajomymi w domu).

 

  • Jeśli ktoś zaczyna mówić pesymistycznie, staraj się powiedzieć coś pozytywnego i pocieszającego.
    Skup się na dzisiejszym dniu, teraźniejszości.  (Powiedz sobie - dzisiejszy dzień będzie dla mnie dobrym dniem, dziś wszystko dobrze się ułoży itp.) Pielęgnuj bliskie relacje. (Przebywaj z bliskimi, rozmawiaj z rodzicami, spotykaj się
    z przyjaciółmi, osobami na których ci zależy).
  • Nie uciekaj przed krytyką, ale wykorzystuj ją do tego, co możesz poprawić.
  • Panuj nad swoimi emocjami i bierz odpowiedzialność za to, co robisz i jak reagujesz. (Ucz się, jak reagować, by nie krzywdzić siebie i innych).
  • Bierz odpowiedzialność za własne czyny.
  • Nie porównuj się do innych.
  • Bądź otwarty na zmiany, odważny, czasami nie bój się ryzykować.
  • Porzuć perfekcjonizm. (Oceń, na co musisz poświęcić swój czas, a co możesz odpuścić).
  • Troszcz się o swoje zdrowie. (Nie popadaj w nałogi, jedz zdrowo, ćwicz, dbaj
  • o kondycję fizyczną i psychiczną).
  • Znajdź w sobie pasję (spaceruj, tańcz, słuchaj muzyki, śpiewaj, maluj, ćwicz swój umysł, czytaj książki, oglądaj filmy, graj, itd.)
  • Wprowadź w swoje życie kolory.
  • Zaopiekuj się jakimś zwierzątkiem ( np. wyjdź z psem na spacer)
  • Śmiej się z własnych błędów.
  • Zapewnij sobie spokojny sen.
  • Przed spaniem spisuj kilka pozytywów, jakich doświadczyłeś w danym dniu.
  • Odpoczywaj, medytuj, rozmyślaj, módl się. (Czyli naucz się wyciszać, choćby na pięć minut dziennie)

Życzę wszystkim pozytywnych myśli
i wiary, że będzie dobrze!
Poznawaj siebie coraz lepiej i rozwijaj swoje mocne strony.

 Pedagog- Marzena Depa.


JAK SKUTECZNIE UCZYĆ SIĘ W DOMU?

 

   Dodatkowo przesyłam link, dzięki któremu  zapoznacie się z "20 internetowymi źródłami wiedzy, z których możecie korzystać" 
https://www.juniorowo.pl/szkola-zamknieta-jak-dzieci-moga-uczyc-sie-w-domu-20-internetowych-zrodel-wiedzy-ktore-mozesz-wykorzystac/

 

 Pedagog- Marzena Depa.


DZIECIOM I MŁODZIEŻY - JAK WALCZYĆ ZE STRESEM I ZŁOŚCIĄ?

Więcej informacji znajdziecie klikając poniższe linki:

1. "Jak radzić sobie ze stresem i lękiem"

https://psychoterapia.plus/stach-i-lek-czym-sie-roznia-i-jak-sobie-z-tymi-emocjami-radzic/2

2. "Jak sobie radzić z wybuchami złości u dziecka?"

https://psychoterapia.plus/wybuchy-zlosci-u-dziecka-jak-sobie-z-nimi-radzic/

 

 

 

 

 


POMOCNE DLA MŁODSZYCH I STARSZYCH UCZNIÓW

W CZASACH KORONAWIRUSA

 

Drodzy uczniowie!

Zachęcam Was do wyrażenia swoich emocji  i odczuć  związanych z pandemią  koronawirusa.

Możecie to zrobić dzięki poniższym pomocom:

- dla młodszych uczniów - Książeczka z kartami pracy:

 https://psychoterapia.plus/wp-content/uploads/2020/04/bajka-o-koronawirusie.pdf

- dla starszych uczniów – „Dziennik z czasów kwarantanny”:

https://psychoterapia.plus/wp-content/uploads/2020/04/dziennik-z-kwarantanny.pdf

 

Zachęcam do ich wypełnienia.

Pedagog - Marzena Depa



Zdrowych i spokojnych świąt od pedagożek !


 

 


PRZESTRZEGANIE HIGIENY CHRONI PRZED KORONAWIRUSEM!

Chorobotwórcze drobnoustroje mogą znajdować się na powierzchni rzeczy, których codziennie dotykamy, takich jak pieniądze, klawiatura komputera, telefon komórkowy, testery kosmetyków
w sklepach, piloty do telewizorów. To dlatego, że wiele osób ich dotyka oraz rzadko pamiętamy
o ich dezynfekowaniu. 

Chociaż wirusy potrzebują żywego nosiciela, by żyć i się namnażać, to potrafią przetrwać także poza żywym organizmem i w ten sposób zakażać. To, ile czasu przetrwają, zależy m.in. od temperatury, wilgotności, odczynu (pH) i promieniowania ultrafioletowego (np. nasłonecznienia). Wirus grypy
na gładkiej powierzchni potrafi przetrwać nawet 48 godzin, a na jednorazowej chusteczce do nosa
do 12 godzin. 

Zgodnie z obecnym stanem wiedzy i literaturą naukową koronawirus może przetrwać do 3 godzin
w formie aerozolu, do 24 godzin na powierzchni kartonowej i do 72 godzin na stali nierdzewnej
lub plastiku. Może się to różnić w różnych warunkach (np. rodzaj powierzchni, temperatura lub wilgotność otoczenia).

Dlatego Twoim największym sprzymierzeńcem jest, poza odpornością organizmu, przestrzeganie zasad higieny:

 

Zachowaj odległości

  • Nie podawaj ręki, nie całuj na powitanie, nie obejmuj.
  • Wirus przenosi się drogą kropelkową – zachowaj dystans od rozmówcy (2 metry).
  • Zostań w domu, a jak wyjdziesz to unikaj kontaktu z innymi ludźmi.
  • Unikaj bliskiego kontaktu z chorymi. 

 

Zachowaj zasady higieny

  • Myj ręce mydłem przez 30 sekund, dokładnie, nie omijając żadnej części, tak jak jest to opisane
    w instrukcji Głównego Inspektoratu Sanitarnego:
  • zawsze jak wracasz do domu
  • zawsze przed jedzeniem
  • po przyjściu do pracy 
  • każdorazowo po przemieszczeniu się publicznym transportem
  • po skorzystaniu z toalety
  • po wydmuchaniu nosa, kaszlu lub kichaniu
  • zawsze, jeśli ręce są brudne, lepkie itp.
  • Najlepiej wytrzyj ręce w papierowy ręcznik. Jeśli używasz ręcznika z tkaniny, pierz go często.
  • Jeśli nosisz tipsy lub długie paznokcie, używaj szczoteczki do paznokci (i często ją dezynfekuj).
  • Noś jednorazowe rękawiczki.
  • Jeśli kaszlesz, kichasz, wycierasz nos, używaj jednorazowych chusteczek, a potem od razu je wyrzucaj.
  • Jeśli kichasz, zasłoń usta jednorazową chusteczką lub przedramieniem, a nie dłonią.
  • Nie dotykaj twarzy, a zwłaszcza ust i nosa. 
  • W miarę możliwości włączniki światła, przyciski w windzie, klamki itp. naciskaj łokciem lub kostką zgiętego palca albo naciskaj je jakimś przedmiotem np. patyczkiem, który od razu wyrzucisz.
  • Nie dotykaj ręką guzików w autobusach, tramwajach i metrze, przycisków stop, ani żółtych guzików na przejściach.
  • Nie liż znaczków na poczcie, nie zwilżaj palców, by przewrócić kartkę lub otworzyć plastikową torebkę.
  • W domu czyść i dezynfekuj często dotykane przedmioty i powierzchnie (np. stoły, blaty, włączniki światła, klamki i uchwyty szafek) za pomocą wody z detergentem lub innych odpowiednich środków. 
  • Regularnie dezynfekuj swój telefon komórkowy (np.: wilgotnymi chusteczkami nasączonymi środkiem dezynfekującym).
  • Nie kładź telefonu na stole i nie korzystaj z niego podczas jedzenia. 
  • Nie jedz niczego bez umycia rąk, czyli na mieście nie rozpakowuj batonika czy innego jedzenia, żeby je zjeść.
  • Rutynowo czyść wszystkie często dotykane powierzchnie w miejscu pracy, takie jak klawiatury, blaty i klamki. 

 

Wietrz często pomieszczenia

  • Otwieraj okno i wpuszczaj świeże powietrze do domu.
  • Oddychaj  przy oknie, jeżeli możesz wyjdź np. na balkon.
  • Jeżeli przepisy na to zezwalają idź na krótki spacer.
  • Wystawiaj się na światło słoneczne. Poprawia nastrój i powoduje dobre samopoczucie.

 

Ćwicz nawet w domu

  • Utrzymuj swój organizm  w ruchu, zapewnisz wtedy siłę i odporność na choroby.
  • Ćwiczenia są potrzebne w każdym wieku, nawet wskazane są tym bardziej, gdy człowiek
    jest starszy.
  • Ruch wpływa również na pozytywne nastawienie do życia.
  • Najlepsze rezultaty przynosi wykonywanie ćwiczeń od 30 do 40 minut dziennie
  • Ćwicz regularnie i z przyjemnością.
  • Zaczynaj ćwiczenia powoli i stopniowo zwiększaj ich intensywność.
  • Ćwicz przed posiłkiem.
  • Poświęć czas na rozgrzewkę, a następnie na rozluźnienie się po zakończeniu ćwiczeń.
  • Wykonuj ćwiczenia dostosowane do siebie.
  • Nie przemęczaj zbytnio organizmu.

 

Odżywiaj się właściwie

 

  • Dostarczaj  organizmowi wszystkich niezbędnych substancji odżywczych.
  • Jedz dużo warzyw, owoców, zbóż i orzechów.
  • Regularnie spożywaj posiłki.
  • Jedz z przyjemnością. Jedzenie powinno przyciągać wzrok, tak samo jak jego zapach.
  • Przygotowujcie i spożywajcie posiłki wspólnie z dziećmi.
  • Nawadniaj organizm, głównie wodą mineralną.

 

Odpoczywaj, odstresuj się

 

  • Spij ok. 7-8 godzin.
  • Nie spędzaj zbyt dużo czasu przed komputerem i telewizorem.
  • Zrób to co lubisz, np. przeczytaj książkę, posłuchaj muzyki, zatańcz, ugotuj coś dobrego
    lub poćwicz, zagraj w gry planszowe, rozwiąż krzyżówkę, pobaw się z dzieckiem, itd.
  • Weź kąpiel z olejkami zapachowymi.
  • Zainteresuj się np. jogą lub innymi technikami antystresowymi.

 

Obejrzyj poniższe filmiki w linkach, a dowiesz się, jak należy prawidłowo zdejmować rękawiczki jednorazowe, maseczkę, jak myć ręce.

 

https://www.medonet.pl/koronawirus/koronawirus-w-polsce,jak-bezpiecznie-zdjac-jednorazowe-rekawiczki-,artykul,74714784.html

https://www.youtube.com/watch?v=PHyf9aZZU_Q

https://www.youtube.com/watch?v=Hz6fyfxD4xE

Ciekawy filmik o myciu rąk dla dzieci:

https://www.youtube.com/watch?v=IhHUMTQ5kOc

 

 Dbajcie o siebie i innych.

Dużo zdrowia!

Marzena Depa- pedagog

 

  


Zapraszam uczniów do kontynuacji Szkolnego Programu Terapii
RSA Biofeedback

 

do realizacji w warunkach domowych

Głównym celem RSA Biofeedback jest polepszenie wskaźników stanu zdrowia, poprzez regulację rytmu oddechu przeponowo - relaksacyjnego oraz synchronizacja rytmu serca z oddechem by uzyskać jak najkorzystniejsze dotlenienie wszystkich komórek organizmu.

Co to jest RSA Biofeedback

Metoda polega na wypracowaniu oddychania przeponowo - relaksacyjnego z wykorzystaniem zmian parametrów RSA (respiratory sinus arytmia) czyli różnicy między pulsem na wdechu i wydechu jako sygnału sprzężenia zwrotnego. RSA jest wskaźnikiem zdrowia człowieka, wskazuje na harmonię pracy serca i oddechu, pomaga ocenić jego wiek biologiczny.
Trening jest monitorowany przez osobę badaną i terapeutę. Pozwala na bezinwazyjne hartowanie organizmu i przygotowanie go na różne trudności. Pomaga pokonywać zadania, które wymagają od nas szczególnie dużego zaangażowania emocjonalnego.

Treningi służą synchronizacji oddechu i pracy serca, co ma wpływ na usprawnienie pracy układu oddechowego, serca, systemu nerwowego, pobudza funkcje obronne organizmu. Jej skuteczność została potwierdzona przez naukowców z USA, Rosji, Kanady, Australii, Europy.

JAK PROWADZIC TERAPIĘ W DOMU BEZ ODPOWIEDNIENIGO SPRZĘTU – INFORMACJI ZWROTNEJ,  PRAWIDŁOWO ODDYCHAM CZY NIE?

 

Przebieg terapii:

Ćwiczymy 2-3 razy w tygodniu.  trening trwa 10 minut.
Ćwiczymy techniki oddechowe bez sygnału sprzężenia zwrotnego. Oddychamy torem przeponowym  długi, powolny wdech nosem i długi powolny wydech ustami, brzuch spokojnie unosi się przy wdechu i opada podczas wydechu. Staramy się z czasem oddech wydłużyć.

A / Jedna ręka leży na brzuchu, druga na klatce piersiowej. Głęboki, długi wdech (tak, by ręka leżąca na brzuchu podniosła się). Zatrzymanie (na dwa). Na trzy - długi, powolny wydech. ( powtarzamy to ćwiczenie jeszcze dwa razy).

B/ Głęboki wdech, zatrzymanie powietrza, długi wydech, w trakcie którego  myślę "jestem spokojny, rozluźniam się" (5 razy).

 C/Trzymamy delikatnie przed sobą kartkę papieru. Głęboki wdech, zatrzymanie  i wypuszczanie powietrza w ten sposób, by kartka jak najdłużej się poruszała.  (5razy)

 CELE TERAPII:

RSA Biofeedback wpływa korzystnie na:

  • zwiększenie odporności na stres,
  • łatwiej osiągalny relaks, wyciszenie dla przeciążonych pracą, tremą i lękiem,
  • wzrost pewności siebie ,
  • zmniejszenie liczby zachorowań na zapalenie górnych dróg oddechowych, układu krążenia, układu nerwowego,
  • wzmocnienie odporności organizmu,
  • profilaktykę zaburzeń głosu i mowy i jąkania,
  • poprawę koncentracji uwagi, pamięci,
  • uzyskanie równowagi wszystkich procesów fizjologicznych - homeostazy.

Życzę powodzenia terapeuta EEG i RSA Biofeedback Iwona Postawa


DOBRE RADY NA ZŁY CZAS!

Koronawirus cię przeraża?

Nie bój się! Działaj mądrze!

Niepokój jest czymś naturalnym

  •   Lęk, niepokój i złość to normalne emocje. Możesz je odczuwać w tym trudnym czasie.
  •   Trudno zachować zimną krew, gdy wokół wszyscy panikują, ale spróbuj się uspokoić.
  •   Dłuższy lub silny stres negatywnie wpływa na odporność i sprawia, że nie podejmujemy racjonalnych decyzji.
  •   Na stres są szczególnie narażone dzieci, rozmawiaj więc z nimi, obserwuj, poświęcaj im czas.

Jak radzić sobie ze stresem?

  •   To normalne, że podczas kryzysu czujemy się smutni, zestresowani, zdezorientowani, wystraszeni lub rozdrażnieni.
  •   O swoich uczuciach warto porozmawiać z innymi osobami. Może to być ktoś
    z rodziny, przyjaciółka, sąsiadka, psycholog lub pedagog.
  •   Nie tłamś uczuć w sobie, podziel się nimi z innymi.
  •   Nie zagryzaj stresu słodkościami.

Tylko wiarygodne informacje

  •   Nie słuchaj zbyt często doniesień o skutkach pandemii.
  •   Zbieraj informacje z wiarygodnego źródła.
  •   Postaraj się „na zimno” ocenić ryzyko zachorowania.
  •   Poczytaj na temat ochrony przeciw koronawirusowi i stosuj się do wskazówek.
  •   Najlepiej korzystaj z instrukcji na stronach rządowych lub oficjalnych organizacji zdrowotnych (np. WHO).

Ogranicz konsumpcje z mediów

  Jeśli  doniesienia medialne powodują u ciebie stres – spędzaj mniej czasu przed telewizorem lub ekranem komputera.

Nie zmieniaj planu dnia

  •   Ogranicz wychodzenie z domu tylko do najpotrzebniejszych czynności.
  •   Jeżeli wyszedłeś z domu unikaj kontaktów z innymi ludźmi.
  •   Choć jesteś w domu, postaraj się, aby twój tryb życia był możliwie najzdrowszy.
  •   Odżywiaj się właściwie. Jedz regularnie.
  •   Pij dużo wody.
  •   Wyśpij się.
  •   Ćwicz  w domu, wykonuj nawet proste ćwiczenia fizyczne.
  •   Rozmawiaj ze znajomymi telefonicznie lub przez inne komunikatory społeczne.
  •   Jeżeli korzystasz ze spacerów rób to sam lub max. w 2 osoby i z dala od innych.

Zadbaj o samopoczucie dzieci

  •   Nie panikuj, bo dziecko odczuwa twoje emocje.
  •   Obserwuj dziecko, zwróć szczególnie uwagę na zmiany w zachowaniu
    (np. czy aktywne do tej pory dziecko nie stało się  niespokojne, przygnębione, apatyczne? Wtedy wymaga ono twojego szczególnego wsparcia!)
  •   Okazuj mu więcej troski i uwagi – nie karć go za negatywne emocje, ucz je wyrażać w zdrowy sposób.
  •   Spędzaj z dzieckiem więcej czasu, niż dotychczas.ü  Zapewnij mu czas na naukę i aktywność.
  •   Znajdź dziecku jakieś zajęcie.
  •   Razem bawcie się, czytajcie, odrabiajcie zadania domowe, oglądajcie filmy itd.

Bliskość jest kluczowa

  •   Dziecko powinno czuć się bezpieczne!
  •   Spędzaj z nim, jak najwięcej czasu.
  •   Przytulaj je często.
  •   Okazuj dziecku cierpliwość.
  •   Rozmawiaj z nim.
  •   W sytuacji, w której rodzina musi być rozdzielona (np. przez hospitalizację lub izolację) upewnij się, że dziecko ma możliwość regularnego kontaktu z bliskimi osobami.

Dziecko też musi być poinformowane

  •   Rozmawiaj z dzieckiem.
  •   Nie ignoruj i nie zbywaj pytań dziecka.
  •   Wyjaśnij mu dlaczego musicie zostać w domu, co to jest pandemia. Wykorzystaj przesłane przez pedagoga linki.
  •   Poinformuj go co się dzieje, dostosowując komunikat do jego wieku.
  •   W zrozumiały sposób wyjaśnij zasady higieny i bezpieczeństwa.
  •   Jeśli ktoś (dziecko lub bliska mu osoba) będzie wymagała hospitalizacji, wyjaśnij np. że teraz trafi do szpitala, gdzie lekarze o niego zadbają, aby poczuł się lepiej i mógł wrócić do domu.
  •   Stosuj się do zaleceń!

Co robić w domu z dzieckiem „ żeby nie zwariować”?

  Pomóż dziecku w nauce zdalnej lub odrabianiu zadań.

 Wolny od nauki czas spędź z dzieckiem przy:

-  wykonywaniu codziennych prac domowych

- zabawie

- graniu w gry planszowe i inne

- sprzątaniu

- wspólnym gotowaniu

- czytaniu książek

- słuchaniu muzyki – ulubionej lub relaksacyjnej

- wspólnej nauki języka obcego

- nauce tańca

- wykonywaniu ćwiczeń sportowych lub ruchowych

- rozpoczęcie ćwiczeń jogi lub prawidłowego oddychania

- jeżeli macie ogródek przydomowy- razem zabawcie się w działkowców

- stwórzcie własnego bloga lub załóżcie pamiętnik

- oglądajcie rodzinne zdjęcia

- i co tam sobie wspólnie wymyślicie…

 

 

 

Mam nadzieję, że skorzystacie Państwo z powyższych „Rad”
i choć w małym stopniu wspomogą one Was w tym niecodziennym czasie.

Pedagog- Marzena Depa.


Porady i konsultacje dla uczniów i rodziców on-line w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej prowadzi od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 -13:00 pedagog szkolny Iwona Postawa e mail pedagog25p@wp.pl

O KORONAWIRUSIE DLA UCZNIÓW

 

 Wiem, ze chcielibyście już chodzić do szkoły. My- Nauczyciele- też.
                  Musimy jednak zostać w swoich domach, dla zdrowia swojego i innych osób.
                  W tej niecodziennej sytuacji spowodowanej przez koronawirusa chciałabym, żebyście posłuchali i obejrzeli  materiały w poniższych linkach:

link1

link2

link3

link4


Dzięki nim zrozumiecie, że nie trzeba się bać! Trzeba spokojnie słuchać dorosłych i zostać w domu!
Trzymajcie się zdrowo!

Pedagog- Marzena Depa.

 


Drodzy Uczniowie i Rodzice.


Występuję do Was z propozycją ćwiczeń terapeutycznych w obliczu rosnącego napięcia emocjonalnego spowodowanego epidemią koronawirusa. Sytuacja jest bardziej poważna, najlepiej oddadzą temu słowa Zastępcy Prezydenta Miasta Szczecin Krzysztofa Soski:

„Z powodu stanu epidemii, kraj został sparaliżowany. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, iż długotrwały przebieg pandemii będzie sprzyjał sytuacjom i zdarzeniom niosący potężny ładunek negatywnych emocji, z którymi dzieci i młodzież nie będą sobie umiały poradzić. Dzieci i młodzież z pewnością nie są gotowe na to, co dzieje się w okresie epidemii koronawirusa. Nie mając specjalistycznej wiedzy i doświadczeń życiowych, ani umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami, jakie posiadają osoby dorosłe, nie mogą pozostawać bez wsparcia. Żadne dziecko, ani młody człowiek nie może zostać pozostawione samo z problemem! Brak pomocy w sytuacji kryzysowej może doprowadzić do negatywnych konsekwencji, a nawet destrukcji.”

Dlatego jestem przekonana, że zaproponowane przeze mnie poniżej treningi terapeutyczne, które można z powodzeniem prowadzić w warunkach domowych, będą dla Was wsparciem emocjonalnym, złagodzą objawy reakcji kryzysowych, obniżą poziom lęku, pozwolą utrzymać równowagę psychiczną.

Propozycja dwóch treningów:

  1. 1.      TRENING AUTOGENNY SCHULTZA

 

Trening autogenny Schultza to neuromięśniowa technika relaksacji, polegająca na wykonywaniu serii ćwiczeń zaczerpniętych z jogi i medytacji zen. To wewnętrzna medytacja, nakierowana na leczenie wielu dolegliwości psychosomatycznych, nerwic, nadpobudliwości, foniatrycznych czy neurologicznych. Taka medytacja to przede wszystkim autosugestia, czyli sugerowanie samemu sobie odczuć – takich, jak uczucie ciepła czy ciężkości – w różnych rejonach ciała. Uczucia są podobne do tych wywoływanych podczas hipnozy. W trakcie treningu człowiek sam rozluźnia swój układ nerwowy. Twórcą tej techniki był niemiecki psychiatra Johannes Schultz, który uważał, że autosugestia zbliżona do hipnozy urozmaicona elementami medytacji będzie miała zbawienny wpływ na ludzi.

Relaksacja to proces, w trakcie którego ciało i umysł człowieka rozluźniają się. Trening relaksacyjny umożliwia tym samym doświadczenie stanu głębokiego odprężenia. Pomaga to nie tylko w osiągnięciu zwykłego relaksu dla przyjemności, ale również sprzyja lepszemu radzeniu sobie ze stresem, zmniejsza objawy nerwicy i generalnie pomaga w różnego rodzaju zaburzeniach psychicznych.

 

Relaksacja – trening autogenny Schultza

Jedna z propozycji na You Tube:  https://www.youtube.com/watch?v=DAxYabx1ELQ

 

 

 

 

  1. 2.      TRENING JACOBSONA

Trening Jacobsona został opracowany przez psychiatrę Edmunda Jacobsona na przełomie lat 20. i 30. ubiegłego wieku. Po licznych badaniach zauważył on zależność, z której wynikało, że zmniejszenie napięcia mięśniowego wpływa korzystnie na układ nerwowy, dzięki czemu następuje redukcja poziomu lęku, organizm łatwiej się wycisza i uspokaja.

To właśnie Jacobson jest autorem słynnego zdania: "Zaniepokojony umysł nie może istnieć w zrelaksowanym ciele", dlatego był przekonany, że gdy dojdzie do zmniejszenia napięcia mięśni, przełoży się to automatycznie na odprężenie psychiczne. I choć metoda Jacobsona ma już kilkadziesiąt lat, to nadal cieszy się wielką popularnością - jest polecana przez psychologów i psychoterapeutów jako jedna ze skuteczniejszych metod wspomagających walkę z nadmiernym stresem, który może prowadzić do napięć emocjonalnych.

 

Trening Jacobsona: wprowadzenie do treningu:

Trening relaksacyjny Jacobsona jest bardzo prosty, bo polega na napinaniu i rozluźnianiu określonych grup mięśni.

  • Znajdź cichy, zamknięty pokój, gdzie nikt nie będzie ci przeszkadzał przez 15-20 minut
  • Włóż wygodne, luźne ubrania  i zdejmij buty
  • Połóż się lub usiądź wygodnie. Nie zakładaj nogi na nogę, ręce połóż swobodnie wzdłuż ciała (jeśli leżysz) lub na udach (jeśli siedzisz)
  • Przymknij oczy, żeby łatwiej było Ci się skoncentrować na sobie, a nie na otoczeniu
  • Oddychaj głęboko i powoli. Napełniaj płuca do 80% pojemności, nie do 100%, bo wtedy za bardzo napinają się mięśnie klatki piersiowej i paradoksalnie trudniej się oddycha. 
  • Wraz z wdechem napinasz dany mięsień, utrzymujesz go w napięciu przez około 5 sekund, a następnie z wydechem rozluźniasz.
  • Daj sobie chwilę, żeby się uspokoić, zanim przystąpisz do właściwego treningu relaksacji.
  • Różne myśli na bieżące tematy będą Ci przychodzić do głowy. Nie przejmuj się tym, daj im spokojnie płynąć…
  • Robisz krótką przerwę, by przez kilkanaście sekund spokojnie obserwować reakcję swojego organizmu - koncentrujesz się na tym, by w pełni odczuć różnicę między napiętym a rozluźnionym mięśniem.

 

Kochani, relaksacji  trzeba się po prostu nauczyć. Może wyjść za pierwszym razem, ale nie musi. Natomiast już za 4, 5, 6 razem poczujecie, że coraz lepiej umiecie wywołać u siebie stan głębokiego relaksu. Zachęcam do ćwiczeń, musimy przetrwać te trudne chwile, to jest jedyny sposób aby poradzić sobie z tak olbrzymim ładunkiem negatywnych emocji.

Trening Jacobsona – progresywna relaksacja mięśni

Jedna z propozycji na You Tube: https://www.youtube.com/watch?v=DWxBQOz5FzM

 

 


Szanowni Rodzice

W związku z pandemią koronawirusa wszyscy naleźliśmy się w niecodziennej, trudnej sytuacji. Zarówno Państwo, jak i Wasze dzieci możecie różnie reagować na zaistniałą rzeczywistość. Żeby lepiej ją zrozumieć i umieć poradzić sobie z emocjami - przesyłam Państwu do poczytania ciekawe linki:

https://polskatimes.pl/koronawirus-w-polsce-jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-koronawirusie-porady-psychologa-z-uniwersytetu-swps/ar/c1-14855071

https://polskatimes.pl/jak-przetrwac-dwa-tygodnie-z-rodzina-i-nie-zwariowac-kwarantanna-nie-musi-byc-koszmarem/ar/c11-14859991

https://www.radio.bialystok.pl/koronawirus/index/id/180578

https://dziecisawazne.pl/23-pomysly-na-zabawy-bez-zabawek/

 

Życzę dużo zdrowia i spokoju oraz szybkiego powrotu do "normalności".

Pedagog- Marzena Depa


Warsztaty „Program domowy, ćwiczenia integracji sensorycznej"

   14 maja 2019 r. po raz kolejny rodzice naszych uczniów i nauczyciele  uczestniczyli w ciekawych warsztatach edukacyjnych w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej. „Program domowy, ćwiczenia integracji sensorycznej”.

Proces terapii można wspierać w domowym zaciszu, przyspieszając jej efekty. Dobrą praktyką jest, kiedy terapeuta prowadzący dziecko daje rodzicom program domowy terapii. Za materiały informacyjne, zawierające przykładowe ćwiczenia do pracy w domu, dziękujemy prowadzącej zajęcia Pani Katarzyny Raduszewskiej. Warsztaty podobały się , gdyż były prowadzane merytorycznie, przy danym ćwiczeniu można było zadawać pytania, na które były udzielane wyczerpujące odpowiedzi.

Zarówno przygotowanie merytoryczne nauczyciela,  sposób prowadzenia zajęć jak i organizację warsztatów oceniam na więcej niż bardzo dobrze.

 

 Koordynator warsztatów  Iwona Postawa

Warsztaty

   Dnia 26 lutego 2019 r. rodzice naszych uczniów ponownie uczestniczyli w zorganizowanych przez nas  w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej warsztatach edukacyjnych „Nauka poprzez ruch, praca z dzieckiem w domu z wykorzystaniem metody integracji bilateralnej”.
   Prowadzącej  p. Elżbiecie Bursie   dziękujemy za  profesjonalizm i miłą atmosferę. Szkolenie zostało przeprowadzone na wysokim poziomie merytorycznym, bardzo profesjonalnie i rzetelnie.

 

                                                                                                          Koordynator Iwona Postawa

   SPOTKANIE

   22 .01.2019 r. odbyło się  spotkanie informacyjno-edukacyjne dla rodziców na temat zapobiegania problemom związanym z sięganiem po narkotyki, dopalacze.

Celem spotkania było zapoznanie i uwrażliwienie rodziców na zachowania dzieci i młodzieży związane z używaniem substancji psychoaktywnych oraz możliwości przeprowadzenia interwencji rodzicielskie w sytuacji pojawienia się problemów.
Główne punkty spotkania:
1.       Problemy dorastania
2.       Budowanie więzi z dziećmi
3.       Sygnały świadczące o zażywaniu oraz interwencje rodzicielskie
Prowadzący: specjaliści terapii uzależnień z poradni Monar w Szczecinie,

Koordynator – Iwona Postawa

 

Warsztaty

   Dnia 08.11.2018 r.  rodzice naszych uczniów uczestniczyli w zorganizowanych przez nas  w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej warsztatach edukacyjnych „Jak wspomagać rozwój komunikacji dziecka - alternatywne i wspomagające metody komunikacji".

Prowadzącej  p. Dorocie  Rumińskiej  neurologopedzie dziękujemy za  profesjonalizm i miłą atmosferę.

 

Koordynator warsztatów  -  Iwona Postawa

Polityka dotycząca plików cookies

Ten serwis korzysta z plików cookies do przechowywania informacji na twoim komputerze.

Czy akceptujesz?