Wersja twojej przeglądarki jest przestarzała. Zalecamy zaktualizowanie przeglądarki do najnowszej wersji.
Pedagog szkolny

Pedagog Szkoły Podstawowej nr 25

mgr Iwona Postawa

 

Porady, konsultacje pedagoga szkolnego on line
od poniedziałku do piątku

Klasy: 2a, 7a, 6b, 6a, 8b

 

 

Poniedziałek

 9:00 - 11:00

Wtorek

9:00 - 10:00

13:00 - 14:00

Środa

10:00 - 12:00

13:00 - 14:00

Czwartek

12:00 - 13:00

Piątek

10:00 - 11:00

13:00 - 14:00

 

 

 

 

 

Pedagog Szkoły Podstawowej nr 25

mgr Marzena Depa

 

 

Poniedziałek

 13:00 - 16:00

Wtorek

 

Środa

8:00 - 9:00, 12:00 - 13:00

Czwartek

8:00 - 9:00

Piątek

8:00 - 12:00

 

DOBRE RADY NA ZŁY CZAS!

Koronawirus cię przeraża?

Nie bój się! Działaj mądrze!

Niepokój jest czymś naturalnym

  •   Lęk, niepokój i złość to normalne emocje. Możesz je odczuwać w tym trudnym czasie.
  •   Trudno zachować zimną krew, gdy wokół wszyscy panikują, ale spróbuj się uspokoić.
  •   Dłuższy lub silny stres negatywnie wpływa na odporność i sprawia, że nie podejmujemy racjonalnych decyzji.
  •   Na stres są szczególnie narażone dzieci, rozmawiaj więc z nimi, obserwuj, poświęcaj im czas.

Jak radzić sobie ze stresem?

  •   To normalne, że podczas kryzysu czujemy się smutni, zestresowani, zdezorientowani, wystraszeni lub rozdrażnieni.
  •   O swoich uczuciach warto porozmawiać z innymi osobami. Może to być ktoś
    z rodziny, przyjaciółka, sąsiadka, psycholog lub pedagog.
  •   Nie tłamś uczuć w sobie, podziel się nimi z innymi.
  •   Nie zagryzaj stresu słodkościami.

Tylko wiarygodne informacje

  •   Nie słuchaj zbyt często doniesień o skutkach pandemii.
  •   Zbieraj informacje z wiarygodnego źródła.
  •   Postaraj się „na zimno” ocenić ryzyko zachorowania.
  •   Poczytaj na temat ochrony przeciw koronawirusowi i stosuj się do wskazówek.
  •   Najlepiej korzystaj z instrukcji na stronach rządowych lub oficjalnych organizacji zdrowotnych (np. WHO).

Ogranicz konsumpcje z mediów

  Jeśli  doniesienia medialne powodują u ciebie stres – spędzaj mniej czasu przed telewizorem lub ekranem komputera.

Nie zmieniaj planu dnia

  •   Ogranicz wychodzenie z domu tylko do najpotrzebniejszych czynności.
  •   Jeżeli wyszedłeś z domu unikaj kontaktów z innymi ludźmi.
  •   Choć jesteś w domu, postaraj się, aby twój tryb życia był możliwie najzdrowszy.
  •   Odżywiaj się właściwie. Jedz regularnie.
  •   Pij dużo wody.
  •   Wyśpij się.
  •   Ćwicz  w domu, wykonuj nawet proste ćwiczenia fizyczne.
  •   Rozmawiaj ze znajomymi telefonicznie lub przez inne komunikatory społeczne.
  •   Jeżeli korzystasz ze spacerów rób to sam lub max. w 2 osoby i z dala od innych.

Zadbaj o samopoczucie dzieci

  •   Nie panikuj, bo dziecko odczuwa twoje emocje.
  •   Obserwuj dziecko, zwróć szczególnie uwagę na zmiany w zachowaniu
    (np. czy aktywne do tej pory dziecko nie stało się  niespokojne, przygnębione, apatyczne? Wtedy wymaga ono twojego szczególnego wsparcia!)
  •   Okazuj mu więcej troski i uwagi – nie karć go za negatywne emocje, ucz je wyrażać w zdrowy sposób.
  •   Spędzaj z dzieckiem więcej czasu, niż dotychczas.ü  Zapewnij mu czas na naukę i aktywność.
  •   Znajdź dziecku jakieś zajęcie.
  •   Razem bawcie się, czytajcie, odrabiajcie zadania domowe, oglądajcie filmy itd.

Bliskość jest kluczowa

  •   Dziecko powinno czuć się bezpieczne!
  •   Spędzaj z nim, jak najwięcej czasu.
  •   Przytulaj je często.
  •   Okazuj dziecku cierpliwość.
  •   Rozmawiaj z nim.
  •   W sytuacji, w której rodzina musi być rozdzielona (np. przez hospitalizację lub izolację) upewnij się, że dziecko ma możliwość regularnego kontaktu z bliskimi osobami.

Dziecko też musi być poinformowane

  •   Rozmawiaj z dzieckiem.
  •   Nie ignoruj i nie zbywaj pytań dziecka.
  •   Wyjaśnij mu dlaczego musicie zostać w domu, co to jest pandemia. Wykorzystaj przesłane przez pedagoga linki.
  •   Poinformuj go co się dzieje, dostosowując komunikat do jego wieku.
  •   W zrozumiały sposób wyjaśnij zasady higieny i bezpieczeństwa.
  •   Jeśli ktoś (dziecko lub bliska mu osoba) będzie wymagała hospitalizacji, wyjaśnij np. że teraz trafi do szpitala, gdzie lekarze o niego zadbają, aby poczuł się lepiej i mógł wrócić do domu.
  •   Stosuj się do zaleceń!

Co robić w domu z dzieckiem „ żeby nie zwariować”?

  Pomóż dziecku w nauce zdalnej lub odrabianiu zadań.

 Wolny od nauki czas spędź z dzieckiem przy:

-  wykonywaniu codziennych prac domowych

- zabawie

- graniu w gry planszowe i inne

- sprzątaniu

- wspólnym gotowaniu

- czytaniu książek

- słuchaniu muzyki – ulubionej lub relaksacyjnej

- wspólnej nauki języka obcego

- nauce tańca

- wykonywaniu ćwiczeń sportowych lub ruchowych

- rozpoczęcie ćwiczeń jogi lub prawidłowego oddychania

- jeżeli macie ogródek przydomowy- razem zabawcie się w działkowców

- stwórzcie własnego bloga lub załóżcie pamiętnik

- oglądajcie rodzinne zdjęcia

- i co tam sobie wspólnie wymyślicie…

 

 

 

Mam nadzieję, że skorzystacie Państwo z powyższych „Rad”
i choć w małym stopniu wspomogą one Was w tym niecodziennym czasie.

Pedagog- Marzena Depa.


Porady i konsultacje dla uczniów i rodziców on-line w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej prowadzi od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 -13:00 pedagog szkolny Iwona Postawa e mail pedagog25p@wp.pl

O KORONAWIRUSIE DLA UCZNIÓW

 

 Wiem, ze chcielibyście już chodzić do szkoły. My- Nauczyciele- też.
                  Musimy jednak zostać w swoich domach, dla zdrowia swojego i innych osób.
                  W tej niecodziennej sytuacji spowodowanej przez koronawirusa chciałabym, żebyście posłuchali i obejrzeli  materiały w poniższych linkach:

link1

link2

link3

link4


Dzięki nim zrozumiecie, że nie trzeba się bać! Trzeba spokojnie słuchać dorosłych i zostać w domu!
Trzymajcie się zdrowo!

Pedagog- Marzena Depa.

 


Drodzy Uczniowie i Rodzice.


Występuję do Was z propozycją ćwiczeń terapeutycznych w obliczu rosnącego napięcia emocjonalnego spowodowanego epidemią koronawirusa. Sytuacja jest bardziej poważna, najlepiej oddadzą temu słowa Zastępcy Prezydenta Miasta Szczecin Krzysztofa Soski:

„Z powodu stanu epidemii, kraj został sparaliżowany. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, iż długotrwały przebieg pandemii będzie sprzyjał sytuacjom i zdarzeniom niosący potężny ładunek negatywnych emocji, z którymi dzieci i młodzież nie będą sobie umiały poradzić. Dzieci i młodzież z pewnością nie są gotowe na to, co dzieje się w okresie epidemii koronawirusa. Nie mając specjalistycznej wiedzy i doświadczeń życiowych, ani umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami, jakie posiadają osoby dorosłe, nie mogą pozostawać bez wsparcia. Żadne dziecko, ani młody człowiek nie może zostać pozostawione samo z problemem! Brak pomocy w sytuacji kryzysowej może doprowadzić do negatywnych konsekwencji, a nawet destrukcji.”

Dlatego jestem przekonana, że zaproponowane przeze mnie poniżej treningi terapeutyczne, które można z powodzeniem prowadzić w warunkach domowych, będą dla Was wsparciem emocjonalnym, złagodzą objawy reakcji kryzysowych, obniżą poziom lęku, pozwolą utrzymać równowagę psychiczną.

Propozycja dwóch treningów:

  1. 1.      TRENING AUTOGENNY SCHULTZA

 

Trening autogenny Schultza to neuromięśniowa technika relaksacji, polegająca na wykonywaniu serii ćwiczeń zaczerpniętych z jogi i medytacji zen. To wewnętrzna medytacja, nakierowana na leczenie wielu dolegliwości psychosomatycznych, nerwic, nadpobudliwości, foniatrycznych czy neurologicznych. Taka medytacja to przede wszystkim autosugestia, czyli sugerowanie samemu sobie odczuć – takich, jak uczucie ciepła czy ciężkości – w różnych rejonach ciała. Uczucia są podobne do tych wywoływanych podczas hipnozy. W trakcie treningu człowiek sam rozluźnia swój układ nerwowy. Twórcą tej techniki był niemiecki psychiatra Johannes Schultz, który uważał, że autosugestia zbliżona do hipnozy urozmaicona elementami medytacji będzie miała zbawienny wpływ na ludzi.

Relaksacja to proces, w trakcie którego ciało i umysł człowieka rozluźniają się. Trening relaksacyjny umożliwia tym samym doświadczenie stanu głębokiego odprężenia. Pomaga to nie tylko w osiągnięciu zwykłego relaksu dla przyjemności, ale również sprzyja lepszemu radzeniu sobie ze stresem, zmniejsza objawy nerwicy i generalnie pomaga w różnego rodzaju zaburzeniach psychicznych.

 

Relaksacja – trening autogenny Schultza

Jedna z propozycji na You Tube:  https://www.youtube.com/watch?v=DAxYabx1ELQ

 

 

 

 

  1. 2.      TRENING JACOBSONA

Trening Jacobsona został opracowany przez psychiatrę Edmunda Jacobsona na przełomie lat 20. i 30. ubiegłego wieku. Po licznych badaniach zauważył on zależność, z której wynikało, że zmniejszenie napięcia mięśniowego wpływa korzystnie na układ nerwowy, dzięki czemu następuje redukcja poziomu lęku, organizm łatwiej się wycisza i uspokaja.

To właśnie Jacobson jest autorem słynnego zdania: "Zaniepokojony umysł nie może istnieć w zrelaksowanym ciele", dlatego był przekonany, że gdy dojdzie do zmniejszenia napięcia mięśni, przełoży się to automatycznie na odprężenie psychiczne. I choć metoda Jacobsona ma już kilkadziesiąt lat, to nadal cieszy się wielką popularnością - jest polecana przez psychologów i psychoterapeutów jako jedna ze skuteczniejszych metod wspomagających walkę z nadmiernym stresem, który może prowadzić do napięć emocjonalnych.

 

Trening Jacobsona: wprowadzenie do treningu:

Trening relaksacyjny Jacobsona jest bardzo prosty, bo polega na napinaniu i rozluźnianiu określonych grup mięśni.

  • Znajdź cichy, zamknięty pokój, gdzie nikt nie będzie ci przeszkadzał przez 15-20 minut
  • Włóż wygodne, luźne ubrania  i zdejmij buty
  • Połóż się lub usiądź wygodnie. Nie zakładaj nogi na nogę, ręce połóż swobodnie wzdłuż ciała (jeśli leżysz) lub na udach (jeśli siedzisz)
  • Przymknij oczy, żeby łatwiej było Ci się skoncentrować na sobie, a nie na otoczeniu
  • Oddychaj głęboko i powoli. Napełniaj płuca do 80% pojemności, nie do 100%, bo wtedy za bardzo napinają się mięśnie klatki piersiowej i paradoksalnie trudniej się oddycha. 
  • Wraz z wdechem napinasz dany mięsień, utrzymujesz go w napięciu przez około 5 sekund, a następnie z wydechem rozluźniasz.
  • Daj sobie chwilę, żeby się uspokoić, zanim przystąpisz do właściwego treningu relaksacji.
  • Różne myśli na bieżące tematy będą Ci przychodzić do głowy. Nie przejmuj się tym, daj im spokojnie płynąć…
  • Robisz krótką przerwę, by przez kilkanaście sekund spokojnie obserwować reakcję swojego organizmu - koncentrujesz się na tym, by w pełni odczuć różnicę między napiętym a rozluźnionym mięśniem.

 

Kochani, relaksacji  trzeba się po prostu nauczyć. Może wyjść za pierwszym razem, ale nie musi. Natomiast już za 4, 5, 6 razem poczujecie, że coraz lepiej umiecie wywołać u siebie stan głębokiego relaksu. Zachęcam do ćwiczeń, musimy przetrwać te trudne chwile, to jest jedyny sposób aby poradzić sobie z tak olbrzymim ładunkiem negatywnych emocji.

Trening Jacobsona – progresywna relaksacja mięśni

Jedna z propozycji na You Tube: https://www.youtube.com/watch?v=DWxBQOz5FzM

 

 


Szanowni Rodzice

W związku z pandemią koronawirusa wszyscy naleźliśmy się w niecodziennej, trudnej sytuacji. Zarówno Państwo, jak i Wasze dzieci możecie różnie reagować na zaistniałą rzeczywistość. Żeby lepiej ją zrozumieć i umieć poradzić sobie z emocjami - przesyłam Państwu do poczytania ciekawe linki:

https://polskatimes.pl/koronawirus-w-polsce-jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-koronawirusie-porady-psychologa-z-uniwersytetu-swps/ar/c1-14855071

https://polskatimes.pl/jak-przetrwac-dwa-tygodnie-z-rodzina-i-nie-zwariowac-kwarantanna-nie-musi-byc-koszmarem/ar/c11-14859991

https://www.radio.bialystok.pl/koronawirus/index/id/180578

https://dziecisawazne.pl/23-pomysly-na-zabawy-bez-zabawek/

 

Życzę dużo zdrowia i spokoju oraz szybkiego powrotu do "normalności".

Pedagog- Marzena Depa


Warsztaty „Program domowy, ćwiczenia integracji sensorycznej"

   14 maja 2019 r. po raz kolejny rodzice naszych uczniów i nauczyciele  uczestniczyli w ciekawych warsztatach edukacyjnych w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej. „Program domowy, ćwiczenia integracji sensorycznej”.

Proces terapii można wspierać w domowym zaciszu, przyspieszając jej efekty. Dobrą praktyką jest, kiedy terapeuta prowadzący dziecko daje rodzicom program domowy terapii. Za materiały informacyjne, zawierające przykładowe ćwiczenia do pracy w domu, dziękujemy prowadzącej zajęcia Pani Katarzyny Raduszewskiej. Warsztaty podobały się , gdyż były prowadzane merytorycznie, przy danym ćwiczeniu można było zadawać pytania, na które były udzielane wyczerpujące odpowiedzi.

Zarówno przygotowanie merytoryczne nauczyciela,  sposób prowadzenia zajęć jak i organizację warsztatów oceniam na więcej niż bardzo dobrze.

 

 Koordynator warsztatów  Iwona Postawa

Warsztaty

   Dnia 26 lutego 2019 r. rodzice naszych uczniów ponownie uczestniczyli w zorganizowanych przez nas  w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej warsztatach edukacyjnych „Nauka poprzez ruch, praca z dzieckiem w domu z wykorzystaniem metody integracji bilateralnej”.
   Prowadzącej  p. Elżbiecie Bursie   dziękujemy za  profesjonalizm i miłą atmosferę. Szkolenie zostało przeprowadzone na wysokim poziomie merytorycznym, bardzo profesjonalnie i rzetelnie.

 

                                                                                                          Koordynator Iwona Postawa

   SPOTKANIE

   22 .01.2019 r. odbyło się  spotkanie informacyjno-edukacyjne dla rodziców na temat zapobiegania problemom związanym z sięganiem po narkotyki, dopalacze.

Celem spotkania było zapoznanie i uwrażliwienie rodziców na zachowania dzieci i młodzieży związane z używaniem substancji psychoaktywnych oraz możliwości przeprowadzenia interwencji rodzicielskie w sytuacji pojawienia się problemów.
Główne punkty spotkania:
1.       Problemy dorastania
2.       Budowanie więzi z dziećmi
3.       Sygnały świadczące o zażywaniu oraz interwencje rodzicielskie
Prowadzący: specjaliści terapii uzależnień z poradni Monar w Szczecinie,

Koordynator – Iwona Postawa

 

Warsztaty

   Dnia 08.11.2018 r.  rodzice naszych uczniów uczestniczyli w zorganizowanych przez nas  w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej warsztatach edukacyjnych „Jak wspomagać rozwój komunikacji dziecka - alternatywne i wspomagające metody komunikacji".

Prowadzącej  p. Dorocie  Rumińskiej  neurologopedzie dziękujemy za  profesjonalizm i miłą atmosferę.

 

Koordynator warsztatów  -  Iwona Postawa

Polityka dotycząca plików cookies

Ten serwis korzysta z plików cookies do przechowywania informacji na twoim komputerze.

Czy akceptujesz?